De positieve effecten van thuiswerken zijn al veelvuldig behandeld in de media (meer vrijheid, minder reistijd en afleiding) maar er zijn zeker ook nadelen. Zo sprak ik gisteren een directeur van een bureau die na een fusie gedwongen werd om hun kantoor op te geven en de medewerkers naar huis te sturen. Hij kreeg de volgende reacties van medewerkers: ‘Jullie (collega’s) zijn voor mij een groot deel van mijn sociale contacten, ik ben bang dat ik me eenzaam ga voelen’ en ‘het kantoor voelde als een huiskamer’.
Voor mensen is naar kantoor gaan meer dan alleen een functionele werkplek. Het is een plek die heel veel vertegenwoordigd. Het heeft een sociale functie. Je ontmoet andere mensen, je ziet hoe het met ze gaat en zij zien hoe het met jou gaat. ‘Via zoom is er vaak maar een klein groepje wat het woord voert, op kantoor kun je zien dat een collega niet lekker in zijn vel zit en en kun je een gesprek aanknopen, maar ook gewoon over ditjes en datjes praten, op zoom blijft het vaak functioneel’.
Naaste de sociale aspecten ziet Sinke (De Volkskrant, 3 aug 2020) nog andere nadelen van thuiswerken: er zijn vaak geen goede faciliteiten, mensen zijn, met name in de steden, klein behuisd, net gestarte werknemers kunnen de organisatie en de collega’s niet goed leren kennen, jonge werknemers willen vaak nog carrière maken en dus gezien worden in de organisatie. Werknemers met een tijdelijk contract voelen de druk om gezien te worden helemaal.
Daarnaast lopen voor thuiswerkers privé en werk door elkaar, is er het risico op overpresteren, is er de onzekerheid of de werknemer zijn baan wel behoudt en of hij/zij zijn werk goed doet (er is minder feedback), ook is er geen fysieke scheiding tussen werk en prive. De meeste thusiwerkers zijn minder gaan bewegen, waardoor er meer stress in het lichaam kan worden opgebouwd.
Vanuit gezondheidsoverwegingen is het begrijpelijk dat we nu grotendeels thuis moeten werken. Veel organisaties hebben al besloten om i.v.m. het coronavirus hun werknemers tot 2021 thuis te laten werken. Dit vraagt van de organisatie veel aanpassingsvermogen.
Wat kun je doen om het contact met de thuiswerkers goed te houden en te zorgen dat zij zich verbonden blijven voelen met de organisatie?Goede communicatie is nu extra belangrijk. Zorg dat je weet hoe de medewerker functioneert. Heeft hij of zij een goede werkplek ergonomisch gezien? Kan er in rust worden gewerkt? Zijn er kinderen, een partner die werkt? Wordt er genoeg pauze gehouden en niet te lang doorgewerkt? Wordt er nog steeds feedback gegeven op het functioneren? Komt hij of zij aan bewegen toe?
Wil je brainstormen over hoe je de thuiswerkers zo goed mogelijk laat functioneren?
Neem dan contact op met freekje@botsbodyworks.nl of bel 020-7741109.