Thuiswerken

Thuiswerken zal ingeburgerd raken na de coronacrisis. Het veranderd veel aan onze manier van werken. Het heeft hele prettige kanten: minder reistijd, je kunt (als je geluk hebt) ongestoord en in stilte werken en je houdt meer tijd over om te sporten en andere zaken. Het stelt je ook voor uitdagingen. Veel mensen werken aan de keukentafel en mocht je een partner en kinderen hebben dan moet je je plek vaak afstaan.  Je huis wordt je kantoor en je gezinsleden zijn je ‘nieuwe collega’s’. Hoe organiseer je voor jezelf een ‘gezonde werkplek’, zowel ergonomisch als mentaal? Over deze zaken denken wij graag mee.

Ergonomisch advies (door heel NL)

Werkgevers moeten ervoor zorgen dat de werknemer een ergonomisch goede werkplek ter beschikking heeft. Of het nou thuis of op kantoor is, deze werkplek dient aan een aantal eisen te voldoen. Als je op een goed ingestelde werkplek zit zul je minder snel fysieke klachten ontwikkelen en effectiever kunnen werken.

Hoe gaat de ergonoom te werk? U ontvangt vooraf een instructie hoe u uw werkplek thuis in kunt stellen. Vervolgens stuurt u een foto van de geoptimaliseerde werkplek of laat deze zien met een live-verbinding. De ergonoom  beoordeeld de werkplek en geeft suggesties voor verbetering. Afhankelijk van het budget adviseren we meubilair over te nemen van kantoor, bieden we huis-tuin- en keukenoplossingen of adviseren we over de aanschaf van nieuw meubilair en hulpmiddelen. Dit alles doen wij in overleg. De ‘juiste’ instellingen worden genoteerd en na toestemming door de werknemer naar de werkgever gemaild.

Enkele reacties van mensen waar we thuiswerkplekken hebben ingesteld:

“Ik voel opeens veel beter waardoor mijn pijnklachten komen, wat een inzichten opeens! “

“Ik snap nu waar je allemaal op moet letten en hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn klachten minder worden.”

“Fijn dat er iemand meekijkt en meedenkt hoe het bij mij thuis is, advies thuis heb ik nog nooit gehad, heel fijn dat ik nu voor een goede werkplek kan zorgen.”

“Door de foto’s zie ik dat er nu echt iets verbeterd moet worden. Ik schrok er zelf van.”

“Ook als je zelf denkt dat je alles goed hebt ingesteld, is het fijn dat een deskundige de puntjes op de i zet en dat je zeker weet dat het goed is.”

“Ik wist niet dat mijn werkplek zó slecht was, dat valt me tegen. Goed dat ik dit nu weet, nu kan ik zelf en met behulp van mijn werkgever zorgen dat het verbeterd wordt.”

“Ik wist wel dat mijn werkplek slecht was, het was na de verhuizing maar een tijdelijke plek. Nu weet ik aan welke eisen de inrichting van mijn nieuwe werkplek moet voldoen, handig dat ik dit weet voordat ik spullen ga aanschaffen. “

Voordelen voor de werkgever

Het is een win-win situatie. De werknemer waardeert het zeer dat de werkgever de moeite en de tijd neemt om de werkplek thuis prettig en comfortabel te maken. Dit maakt de binding en het vertrouwen tussen beiden sterker. Daarnaast krijgen mensen geen fysieke klachten waardoor er beter op het werk gefocust kan worden.

Kijk ‘Bevindingen advies thuiswerkplek’ op YouTube:

Kijk ‘BBW coaching’ op YouTube: