Nieuws

Wat maakt een werkgever nou echt aantrekkelijk?

By april 20, 2012 No Comments

Meer dan 100 studies hebben aangetoond dat betrokken medewerkers productiever zijn en zorgen voor een hogere klanttevredenheid.
Echter, slechts 20% van alle medewerkers geeft aan dat zij ‘fully engaged’ zijn.Werkgevers zullen dus hun best moeten doen om meer betrokken medewerkers te krijgen. In plaats van focussen op hoe nog meer gehaald kan worden uit medewerkers moet de focus verschuiven naar het vervullen van de behoeften van die medewerkers. Geef die medewerkers de prikkels die nodig zijn om goed te presteren.
Auteur Tony Schwartz somt twaalf voorwaarden op die ervoor zorgen dat medewerkers iedere keer weer graag naar hun werk gaan en loyaal zijn aan hun werkgever:

  1. Betaal voldoende.
  2. Maak alle medewerkers aandeelhouder in het succes van de organisatie. Dat kan in de vorm van winstdeling, aandelen of bonussen. Als een organisatie succesvol is delen alle medewerkers mee in dat succes.
  3. Zorg voor een veilige en comfortabele werkplek, inclusief ruimtes voor privacy, samenwerking en ontspanning. (stoelmassage, werkplekonderzoek, meditatie)
  4. Zorg voor kwalitatief goed eten, ook in automaten.
  5. Creëer plekken waar medewerkers kunnen uitrusten. Waar ze nieuwe energie kunnen opdoen. Idealiter slapen medewerkers ‘s middags even (power nap).
  6. Biedt sportieve faciliteiten, zoals bijvoorbeeld een fitnessruime. Stimuleer het gebruik van deze faciliteiten onder werktijd.
  7. Definieer duidelijk en specifiek hoe succes voor iedere functie eruit ziet. Geef daarna medewerkers zoveel mogelijk autonomie om zelf te bepalen waar, wanneer en hoe zij hun werk verrichten.
  8. Voer tweezijdige beoordelings- en functioneringsgesprekken in. Op regelmatige basis krijgen medewerkers feedback over hun functioneren en kunnen zij feedback geven over het functioneren van hun leidinggevende. Desnoods anoniem.
  9. Reken leiders en managers af op het feit dat zij alle medewerkers altijd met respect en zorg behandelen.
  10. Leg in beleid vast dat medewerkers tijd krijgen om te focussen, zonder interrupties. Laat medewerkers ongestoord nadenken over strategische issues. Laat medewerkers werken aan projecten waar ze echt passie voor hebben en die potentie hebben om waarde aan de organisatie toe te voegen.
  11. Geef medewerkers de gelegenheid om continu te leren. Stimuleer ontwikkeling van zowel hard- als softskills.
  12. Laat de organisatie niet alleen draaien om het maximaliseren van de winst. Steun initiatieven of creëer producten of diensten die duidelijk waarde toevoegen aan de samenleving. Dit zorgt ervoor dat medewerkers een goed gevoel krijgen over de organisatie waarvoor zij werken. (mvo)

Tony Schwartz is nog geen organisatie tegengekomen waar al deze principes worden toegepast, al komt Google volgens hem dicht in de buurt.
Deze twaalf richtlijnen zijn te vinden op het blog Harvard Business Review. Lees ook de honderden reacties voor aanvullingen en op- en aanmerkingen.

Bots BodyWorks

Author Bots BodyWorks

More posts by Bots BodyWorks